Havlovo Odcházení. K 30. výročí

Poslední drama Václava Havla (1936–2011) Odcházení uvede činohra Národního divadla moravskoslezského v premiéře 14. listopadu. Její premiéru zařadilo NDM na program u příležitosti 30. výročí sametové revoluce. Režisér Vojtěch Štěpánek připravil hru pro jeviště Divadla Antonína Dvořáka.
„Svůj odkaz nebudeme mít v rukou my, ale ti, kteří jej ponesou. Hlavní hrdina si pyšně chystá vlastní pomník, záhy ale zjišťuje, že na politickém piedestalu se už skví pomník jeho soka a nástupce. Postupně přichází o vše: o svou nesmrtelnost, o důstojné stáří, o ženu, o dům i o vlastní svědomí,” říká o obsahu představení jeho režisér Vojtěch Štěpánek.
Mnozí si příběh Odcházení přímo spojují s politickým odchodem autora hry a prvního českého prezidenta Václava Havla. Hra však v sobě nese mnohem hlubší a univerzálnější témata, než aby byla pouhou divadelní autobiografií. Proto si při jejím psaní (které začalo už na sklonku 80. let) vzal Havel za inspiraci dva z největších světových dramatiků, Williama Shakespeara a Antona Pavloviče Čechova.
„Zkuste si představit Shakespearova Krále Leara – muže, který se dobrovolně odříká moci v přesvědčení, že je pořád na vrcholu sil, a i v ústraní bude jeho autorita nadále pro všechny nezpochybnitelná – zasazeného do prostředí a atmosféry Čechovova Višňového sadu,“ komentuje Havlovu hru dramaturgyně Sylvie Vůjtková. Podle Vůjtkové patří tyto klasiky světové dramatiky mezi nejlepší hry o pomíjení lidského života, nebo i celé éry, které kdy byly napsány.
A tak i Havlův čerstvě bývalý kancléř Vilém Rieger (Jan Fišar) na vlastní kůži zažívá, kterak se moc a lesk dní minulých nevyhnutelně proměňují v bezmoc a bídu dní příštích. „Tomu samozřejmě nechybí cynicky kousavý humor, díky němuž Havel rozehrává čechovovskou tragikomedii obohacenou sebeironizujícím nadhledem nad vlastní politickou zkušeností,“ hodnotí dramaturgyně Vůjtková.
V Odcházení účinkují Jan Fišar, Vladimír Polák, Lada Bělašková, Veronika Forejtová, Tomáš Jirman, Vít Roleček, Aneta Klimešová a další.
Režie a výběr hudby Vojtěch Štěpánek; scéna Jan Tobola; kostýmy Marta Roszkopfová.